Jul och Fraser island!

Nu sitter jag i Noosa lite norr om Brisbane på familjen Gustafssons hotell. Det är ett stort surfställe så för första gången har Jesper och Rasmus provat surfa, det gick nog bra för att vara första gången (kolla inte så mycket.. haha) Imorgon rullar vi nerråt får se vart vi hamnar. Killarna kollar film, såå boooring!

Jag har massa att berätta, Den 23 december 08.00 åkte vi ut med 4hjulsdrivna bilar til Fraser island, Världens störrsta sandö. Peter var den ända i vår bil som ville/kunde köra så han fick köra hela tiden. Det var riktgit kul, bilen studsa överallt på sandvägarna, lite läskigt!

Första stoppet var en sjö som var helt blå, så coolt verkligen, det var riktigt fint! Sedan kom vi ner till stranden, vi körde 80km/h kändes så fort.. Sedan kom vi till en flod där vatten från en källa rann ut i havet, vi åkte i den, vattnet var riktigt kallt, naturen var så himla vacker i kanalen. Nästa stopp var ett vrak som åkt upp på stranden för massa årsen, den bygdes samtidigt som titanic och var ett av de snabbaste passagerarfartygen på den tiden. Den var riktigt stort, nästan lite sorgligt att se. Sedan kom vi till vårt läger, vi alla blev chockade när vi såg att vi skulle sova i små 4 mannstält, haha.. Vi gick promenad på en sandyna, trodde jag hamnat i öknen typ, sjukt! Det var den värsta natt i mitt liv, kunde inte andas för det var så varmt och kvavt, hade huvudvärk och kom på att det var julafton imon och sick hemlängtan på det hela... Det var jobbigt, men tillslut somna även jag och på morgonen var jag mig själv igen! :)

Dag 2 så åkte vi upp en bit till och va på en grym utsiktsplats, riktigt fräckt att se ut över allt. Sedan var det badpaus, Tidvattnet var uppe nu så stranden var skitsmal att köra på och mjuk så det var lätt att fastna. EFter det åkte vi till floden igen och skölde av saltvattnet! Sedan var det lunch paus och efter det åkte vi till en grym sjö, regnet öste ner och det var 30min promenad för att hitta dit, Men det var en helt grön sjö och jätte sandstrand som en backe rakt ner i sjön. Känns helt sjukt att denna dag är julafton! Men när vi kom hem till campingen igen åkte Helena och Peter och handla vi andra tog fram, glögg, pepparkakor, knäckebröd, julmust och tomteskum som vi köpt på Ikea, Vi fick ihop en riktgit fin julmiddag med mysig julklapps utdelning med rim, det gjorde hela dagen juligare och massa fina samtal av släkten! I like :)

Morgonen dagen efter åkte vi hit och nu är vi här! Nu har vi bara 5 dagar på oss till Sydney så vi får se vad vi hamnar!

Nu ska ni få lite mer bilder från whitsunday från Helenas kamera och den kameran de på båten tog med! :D

Whiteheaven beach

whiteheavenbeach

fin sång på födelsedagen! bästa kortet av mamma <3

Hela besättningen sjöng för mig och jag fick en riktigt fin kaka med ljus i! :)

dyka dyka dyka :)

trivs som fisken i vattnet! =)

Rockaaa, såå cool, hade tyvär ingen kamera när vi simma med sköldpaddan!

YEAH!

Nu kommer bilder från Fraser island, Världens störrsta sandö!

Detta är en sjö, så fräck, vattnets är så rent att man kan dricka det när du simmar!

Dingoo

Stranden, roligt!

vi glider i forsen! :)

Vi gick på en sand dyna som aldrig tog slut, Rasmus skrev en fin hälsning! :)

vraket!

here we go again! :D

utsikts plats! :)

Den siista sjön, denna gröna :)

vårt fina jul läger! :D

Nu har jag lagt upp bilder som bara den! Dax att lägga sig, får ju spara lite tills vi kommer hem ;)

Hoppas ni alla haft en underbar jul och har en trevlig fortsättning!

PUSS OCH KRAM

Födelsedag och whitsundays

Nu sitter jag på en rastplats lite ovanför fraser island dit vi nu ska och vara 23-24 december. En mycket impuls bokning av Peter.

Det första jag måste säga är TACK alla för gratulationerna på min födelsedag, betyder så mycket att ni kommer ihåg mig!

Nu måste jag berätta om min dag och vår segel trip. Morgonen börja med fin sång av familjen Burnelius, jag fick så fina små saker och det bästa av allt av den bästa av de alla Jesper, fick jag min DRÖM, att simma med delfiner, ska göra det i Brisbane eller Melbourne, Jag längtar!! <3

Klockan 12.30 gick vi på båten som skulle ta oss runt på withsunday öarna i 3 dagar. Första dagen tog oss ut och vi gjorde vårt första dyk, awesome, jag har blivit frälst i dykning, kanske inte så konstigt när man är på det vackraste dykar stället i världen? Båda kvällarna var de bildvisning av dagen på en tv. Dag 2 börja med att vi va på whiteheaven beach, det var den vitaste sanden jag sett och så vackert, jag kunde putsa mina smycken i sanden och de blev som nya! Sedan var det två dyk denna eftermiddag lika förälskad efter dessa gånger, såg en jätte rocka, det var riktigt coolt och reven växte som vägar och nästan ihop så de var som vi simma genom tunnlar! Vårt sista dyk var 7 på morgonen sista dagen, på morgonen går alla sköldpaddor upp till ytan för att andas efter natten så då är det väldigt stor chans att se sköldisar, och tack vare vår underbare dyklärare christine så var vi under i 45 min bara för att hitta en sköldis, vi satte oss bredvid den och sen simma med den när den börja simma, det var så fantastiskt, ville inte gå upp till ytan när vi var tvungna, hon fick lite skit av kapten när vi kom upp så sent, men jag vill bara tacka henne, sedan efter de åkte vi in till hamnen och turen va slut. Det var en fantstisk present av familjen Burnelius och tackar de 1000ggr om för detta!

Sedan blev det en lunch på Airliebeach innan jag, jeppe och Rasmus satte oss i bilen och börja färden mot Fraser island och Helena och Peter tog flyget mot Brisbane där deras husbil väntade, nu är vi nästan framme och ska ut på nya äventyr! :)

Här kommer bilderna från förra inlägget:

Denna groda tog snålskjuts i bilen, tänker på dig Ewa när jag ser den! :)

på väg mot whitsundays

Mackay

ödeeel :D

utsikt på vägen ner till airliebeach :D

hotellrummets utsikt! lovelyy

jag går lös i tvättningen, att man kan bli så glad av att se en tvättmaskin! :)

Nu har jag bara några bilder från seglingen, de mesta korten står Helena för så de kommer snart! :)

whiteheaven beach

hela familja

underbart!

vi är dykaaare vi.. :D I LOOOVE IT!

Jag har så mycket mer att berätta och visa det kommer senare! :)

Njut så längee, saknar alla så mycket, speciellt på min födelsedag!

puss&kraam

Min datooor <3

Nu har de kommit, helt underbart! Klockan 2 idag checka jag och Jesper in på hotell, så lyyx, jag var helt överlycklig över att se en tvättmaskin, det trodde jag aldrig jag skulle bli för 4månader sen, haha! Utsikten här ifrån är underbar, bara blått hav.

Jag och Jesper kom hit i tisdags kväll och köpte 3 nätter på camping. Vi har solat och badat och bara njutit, haft underbart väder sen vi kom hit. Därimot färden hit har vi haft allt från skitväder till kanon väder.

Nu sitter jag här med min data i knät helt underbart med åäöäåö, använda de hur mycket som hellst bara för att jag kan.. haha! Och Familjen Burnelius är här, vi har precis ätit en jätte go middag vi gjorde till den och kollar nu på all film vi filmat på våra äventyr! Imorgon e de ju min födelsedag och vi ska ut och segla, helt underbart! Ska bli så himla kul, och de är riktigt kul att de är här!

Tyvärr är internet för dåligt här så bilder kommer efter seglingen har mycket att bjuda på! :)

Snart är man 20 känns inte som det är dax före min födelsedag, det ska ju vara kallt?! Men så är det!

ett litet kort inlägg för att visa att jag lever! Jag saknar verkligen alla nu när födelsedag och jul kommer!

Älskar er! :)

Roadtrip, Brisbane, U2 och massa av bilder!

Detta inlagg kommer bli langt, lika bra att forbereda er fran borjan, fast mest bilder att njuta av! :)

Vet inte vad jag ska borja! Jag lova ju er fran forra inlagget att ni skulle fa se bilder fran nar vi var i vattenfallet och missionbeach sa det kan vara en bra borjan innan jag borja beratta vad som hant efter det!

forsta stoppet de vi stanna vid ett vattenfal, tyvar har jag inga bilder nar vi ibadar da vi tog med jeppes undervattenskamera

missionbeach pa kvallen nar vi kom! MYSIGT!

en kangruu langs vagen! :)

forsta kvallen i bilen (sjukt mycket myggor...)

dagboksskrivning och te! :)

mission beach by day! :)

paradis bild

riktigt aklig bild :D hahaha

Nu ska vi komma till vad som hant efter detta.. :)

Vi tog oss forst ner till airliebeach, pa vagen dit stanna vi i Bowen, en lite mysig stad som vi tog ett bad och en promenad! Airliebeach var verkligen ett mysigt stalle, batar overallt krylla av manniskor, ett riktigt turist place, vi besluta oss for att akak vidare pa kvallen for att hitta ett battre campinig stalle, bara dyra campingar nere i smeten! Vi gillar Gratis stallen.. :D Men det var lattare sagt en gjort, de hann bli morkt och det blev svarare och svareare och laskigare nar det var morkt haha.. men vid 21.30 hade vi antligen hittat ett stalle, dar vi slagga.

Nasta dag drog vi vidare efter frukost vi akte inte manga km innan himlen oppna sig blixtarna bara slog ner runt oss och vi stanna pa en mack och dar stog vi till det dratt forbi, vi kunde verkligen inte kora i detta vadret vi sag inte ut.. Men sedan kordee vi till en stad dar vi handla lite bra att ha grejor till bilen och fortsatte till en mysig rastplats ungefar 35mil fran brisbane. Vi hade en fin kvall dar och en lugn morgon innan vi drog till BRISBANE som vart vart forsta mal pa Trippen! Forsta vi gjorde var att aka till Ikea, det var som attt komma hem. :) de stog pa svenska, svenskaflaggan i maten, och jag handla massa svensk mat.. :D Jag var hel nojd med att spendera lite onordiga pengar dar inne..

For att lyxa till det lite sa hade vi av en van till mamma blivit rekomenderade en camping i stan som vi skulle hitta till, det var lattare sagt an gjort. Efter att jag tat fel pa hoger och vanster x antal ggr. Jesper var sjukt trott pa viriga mig och pa Brisbans gator sa hitta vi ankligen fram. 3 natter pa camping, lyx&lax!

Pa morgonen kom Killarna och vi agna dagen i stan innan U2, shoppa lite och vandra omkring! Riktigt mysig stad, gillar den skarpt! U2 var saklart grymmaaa :) men maste anda saga att de var battre i Sverige! :) Efter det fick jag alla att ga tillbaka till campingen de var mycket gnallande men efter 45min hade vi kommit hem! 4 pers i en bil, de var riktigt spannande att se 4 kno in sig, Anton tog framsattet som var en riktig nitlott, han fick skedda med handbromsen.. :P Sedan gjorde vi ett mansligt tetris i sangen i bak, pussla ihop oss perfekt, jag var sa kort sa jag kom in raklang pa tvaren sa jag sov som en kung, nog den anda :D

Efter en fin frukost imorse sa har vi vart i stan hela dagen, shoppat lite kollat pa massa saker och sedan traffade jag Marie, en kompis till mamma som bor har och hjalpt oss med lite tipps och sa, riktigt goo tjej! Tjota och hon bjod pa ol. :) Sedan hjalpte hon oss hit sa jag kunde blogga lite!

Imorgon bitti drar de ivag uppat igen for att ta os tillbaka till Airlie beach ooch mota upp Fam. Burnelius och ut och segla pa min fodelsedag, Livet ar underbart!

Bowen, som kalla sig bowenwood :D

Airliebeach

var mysiga campingplats :)

smygfotogaferar ;)

MUMMS

Ikea <3

hahaha

jag alskar Svenska :D

mumma

Jay-z som forband :D

Storrsta U2 fanatikern :D

Jespers skagg.. jag tycker mer de ser ut som en sliten svintosvamp......

maktigt

basta scenen!!

Pa en bro med Brisbane i bakgrunden

Det var allt for denna gangen, hoppas inte det drojer lika lange till nasta inlagg blir sa mycket att visa och beratta pa samma gang! Men pa fredag kommer min data ner sa da hoppas jag det kommer bli lattare med uppdateringen!

Jag saknar Sverige, puss pa er! <3

Andra dagen i bilen!

Hallo dar hemma!

Nu ar vi inne pa var andra dag i bilen och vi ar en bit nedanfor Townswill, Vi kom ivag igar vid 12.30, vi hade en hel del att gora nar vi skulle fa in allt i bilen, rolig syn, men det gick allt! :) Forsta stoppet blev Josefinefall dar vi bada i vattenfallet och akte kana, det var riktigt roligt och tur att vi stanna till. Sedan gick taget till missonbeach, stranden var riktigt fin och vi hitta en rastplats dar man fick stanna i 20h, sa dar blev var forsta natt, det gick valdigt bra alt fungera precis som vi ville!
Idag borjade vi pa mission beach, vi tog ett bad och gick en promenad pa paradis stranden innan vi satte oss i bilen och fortsatte var resa nerat, nu korde jag for forsta gangen pa fel sida, det gick faktiskt valdigt bra! :) Vi korde till townswill dar vi handla sedan hitta ett fint stalle och laga oss lite middag, nu har vi hittat ett stalle som ligger en bit nedanfor, de e en valdigt bra rasttplats med dusch toa och grillplatser!

Vi har precis vart ute och sprungit en liten runda, tror ni inte jag stog pa huvudet och skrapa mina sma knan... ibland ar det tur att man har traskalle :P

Tyvar ar detta det samsta internetstallet jag vart pa sa bilder kommer en annan dag, har myycket fina bilder att bjuda pa! hoppas de blir snart ni far se de!

Hors snaart!
XOXO

100 dagar pa resandefot!

Idag var de 100dagar sedan jag stog pa flygplatsen och lamnade Sverige! Tiden gar..

Idag har vart var sista dag har i Cairns imorgon gar billen nerat, dagen har gatt till att fixa de sista i bilen, stada och packa, sedan forbereda for avskedsmiddag med grabbarna och Rolf, vi hade kopt ett dinnerset, med tallrikar till Roffe, da han typ hade tre tallrikar och alla olika, sa vi tyckte han behovde de. Sedan hade vi skrivit ut ett foto nar vi gatt los med stadmaterial. Han blev riktigt glad! Kul nar man uppskattar det sa.

Imorgon har vi tankt att aka till en strand som heter Missionbeach som ska vara valdigt fin, sedan far vii se om vi stannar dar en natt eller fortsatter en bit till! Tror jag vill njuta av en dag pa stranden, de var ett tag sen, men vi far se! Sedan ska vi vara i Brisbane pa tisdag eller onsdag sa vi far se vart de andra stoppen blir! Jag kan saga att de vi ska gora mer an U2 i Brisbane ar Ikea, Skumtomtar, pepparkakor, knackebrod och Kaviar! Langtar verkligen haha :)

har ar bilden Roffe fick, lat den tala for sig sjalv! :) stadpatrullen!

Det ar bara 17dagar tills jag fyller 20ar och familjen Burnelius kommer idag! Det ska bli sa roligt! 7 dagar tills U2 awesome!

Na nu maste vi sova sa vi ar pigga nar vi ska kora imorgon :)