Nordön och Glad påsk!

Nu fortsätter dagboken. :) laddar upp en del bilder!

Dag 16
Regnet fortsatte denna dag! Vi började köra mot Nelson, vi stanna på vägen och gick på ett litet mysigt akvarium. Bra i regnet. Sedan åkte vi till Nelson, vi gick i butiker och mös runt. Det var en riktigt mysig stad. Synd med det dåliga vädret. Vi körde vidare en liten bit och tog in på en jätte liten mysig camping.

Dag 17
Vi gjorde en stor städning i bilen innan vi gav oss av mot Picton, vägen här imellan var riktigt fin. Idag sken solen och det var en underbar dag. Stanna och tog kort. Väl framme i staden tog vi en fika i hamnen sedan tog en lång promenad. Klart Therese gör en vurpa och har nu mera en blå skinka..... Men ingen blir väl förvånad.. ;) Efter det hitta vi en mysig campingställe precis vid vattnet. Det började regna och blåsa när vi gick och la oss.

Picton

Dag 18
Upp klockan 7 frukost och sen mot färjan. Checka in 9 och sedan bar det av mot nordön. Det blåste och vågorna var enorma, varannan människa spydde och var sjösjuka. Väl främme i Wellington gjorde vi oss av med bilen och gick på deras museeum, riktigt fräckt, sedan gick vi i stan. Väldigt mysigt men väldigt kallt. Det blåste som bara den och det var riktigt kyligt. Vi leta upp en camping nära stan och hade en mysig kväll.

Dag 19
En sagan om ringen dag. Vi åkte till Mt Victoria i Wellington. Det är en stor skog på ett berg där det spelat in första scenerna när Froda e på väg till Bree och gömmer sig under en jätte rot. Sedan var vi uppe på en fantastisk utsikt över hela Wellington. Efter det körde vi mot Masterton. Vi stanna på två inspelnings ställen till. Vägen var underbart fin. Vi stanna på en fin rastplats för natten

Wellington!

Vacker solnedgång!

Dag 20
Vi körde till Masterton och till ett berg Mt Holdthsworth där det fanns massa promenader. Tyvärr kunde vi inte gå den upp på toppen då den skulle ta 10 h. Så vi gick en på 3h upp till en utsikt. Den var riktigt fin den med. Mysigt som bara den och jätte bra väder. Sedan fortsatte vi trippen en bit uppåt.

Utslagen hjälte :D

utsikt

Dag 21
Idag gick turen mot Tongariro NP. Här är Mordor inspelat. Vi tog fina kort på berget och åkte upp till ett skid område där många bitar ur området morder är inspelat. Tyvärr var det ingen snö i backarna.. hihi Efter det gick vi och kolla på ett mycket fint vattenfall! Vi fortsatte mot Waitomo caves, där vi skulle göra Black water rafting. Vi tog in på camping där och boka en 5h tur till imorgon.

Mount doom ( där ringen förstörs )

skidanläggningen. man blev inte alls sugen....

Dag 22
Klockan på 7, frukost och sen till grottorna. Fick våtdräkter skor och hjälm med lampor på. Först hissa man ner sig själv i ett 40 meter djupt hål ner i berget, (Abyss heter det på engelska). Var riktigt kul, jag hängde bara först, hur mycket jag en försökte så åkte inte jag nerråt, så han bad mig äta 20 cheesburgare innan jag kunde åka ner.. haha. Men efter att mata på och kom ner en bit så gick det bättre. Efter det åkte vi flying fox i mörker, det ända man såg var glowwarms överallt i taket, riktigt cool. Sedan fick man en ring och man hoppade ner i det 10gradiga vattnet, riktigt kallt i början. Vi åkte runt och kolla på alla lysmaskar fräckt. Efter det gick vi i vattnet klättra upp för 2 vattenfall och sedan ut. En riktigt cool upplevelse.

Efter raftingen så fick vi duscha och lite mat och sedan åkte vi till en promenad på 30min som var riktigt fin. Efter det åkte vi mot Taupo, där vi har kontakt med ett par som vi skall hälsa på över helgen. Pappas arbetskamrats vänner. :) Vi åkte en bit sen stanna vi för natten.

Galen viking?

Dag 23
Körde mot Taupo, handla och tanka på vägen sen körde vi hem till Dave och Fayé som de heter. Riktigt snälla och trevliga, tog en kopp kaffe sen visade den runt oss i hela Taupo, en hel trevlig dag. Sedan hade vi en mysig middag på kvällen. Kanon dag! De bokade en båt tur åt oss på Taupo lake som de hade biljetter till imorgon. Så snällt!

deras underbart söta hund <3

tråkig utsikt från sitt vardagsrum..

Dag 24
Man vill inte gå upp imorse ur den underbara sängen. Efter frukost åkte vi och kolla när det öppna slussar med vatten, coolt. Sedan tog vi en fika i hamnen innan vi åkte ut med båten. Mycket mysig tur, underbar! var ute i 1,45h och de berätta massa och körde runt oss. Efter det gick vi i stan ett bra tag innan vi åkte hem. Nu blir det Tacoos till middag, awesome!

När slussen öppnades

konstverk i berget som de visade på båt turen!

Nu är det bara 1 vecka tills vi är i USA tiden går så foort. Vi har mycket att göra. Imorgon åker vi vidare mot Rotorua. Ska bli kul. Sedan är vi inne på att åka till White island om vi hinner, hoppas! :)
Hoppas alla har underbar påsk där hemma, för det har viii, saknar bara ett fint påskägg!! Mamma vart är mitt ägg?? ;) hihi, hade vart underbaaart gottt, lösgodis var inte igår precis...

Njut av bilderna.
Love you guys!

Från regnskog till Glaciärer till stränder!

Hallo där hemma!
Här rullar tiden på som bara den.. På måndag går färjan över till nordön efter då vart på sydön i 19 dagar. Det är fullspeckat schema hela tiden. Jag fortsätter dagboken här.

Dag 7
Klockan 10 var det dags för speedboat. Det var riktigt fräckt, tyvärr blåste det en del så vågorna var lite stora men det blev lugnt när vi kom in i ån. Vi åkte i 1 h båten behöver bara 5 cm djup så man åker väldigt nära land och för 360graders svängar. Kul! Efter det tod vi bilen och åkte till en plats där det spelat in Isengard i Sagan om ringen. Fräckt! Vi stannade kvar en natt till i Queenstown.

Isengard

Dag 8
Vi gick en sista promenad i QT sen åkte vi upp på en utsikt över stan och tog kort. Sedan åkte vi till Arrowtown, en jätte liten mysig stad där alla träden var i jätte fina höst färger, underbart! De hade också spelat in en scen till i Sagan om ringen här. Så massa av bilder. Vi tog oss till en mysg sjö där vi slog läger för natten.

Queenstown

Arrowtown ( Här spela de in scenen när frodo är på väg till vattnadel efter att blivit huggen )

Dag 9
Vaknade upp till en strålande sol.Nu gick bilen mot Wanaka, vi stanna och kolla till ännu en scen ur ringen. Riktigt kul faktiskt Väl framme i Wanaka tog vi fika vid vattnet, riktigt mysigt, som QT fast mindre, vi åkte och kolla runt bland alla berg och promenader. Vi började gå på en promenad upp på en topp, men klockan rann iväg så vi han inte hela vägen upp innan vi fick vända för att hinna checka in på en camping.

Godmorgon, sjöutsikt ;)

Fika i Wanaka

vår vandring upp på berget!

Dag 10
Efter vi checkat ut så köpte vi oss lite fika och begav oss ut på en 3h promenad upp till en topp ( Rocky mountain ). Det var jätte fräckt såg över hela Wanaka och alla underbara berg. Efter vår goa promenad åkte vi till Puzzleworld där det fanns ett illutionsrum och en jätte labyrint, jag blev som ett barn på nytt. Jag vann öve Jeppe i labyrinten wihooo… Började köra mot västkusten, stanna på rastplats i Mt aspring nationalpark.

Vandring nummer 2, underbar utsikt

goott

Dag 11
På vägen genom nationalparken stanna vi på 3 olika vattenfall, riktigt cool regnskog. Vid 17.00 var vi framme vid Franz josef glaciär. Vi bokade en hel dags tripp imorgon och tog sedan in på en camping och hade en lugn kväll.

ett av det tre vattenfallen

Dag 12
Klockan på 7 packa oh frukost sedan var det dags för guidad tur. Efter att man fått på sig alla kläder och fått all info så gick bussen upp på gläciären. Vi gick genom regnskog och upp mot glaciären i 45 min. Sedan var det dags att ta på sig isdubbar. Man gick i olika grupper vi valde den sista så man kunde stanna och ta mycket kort och ta det lugnt. Vi gick på isen i 6h, det var riktigt coolt. Man gick i sprickor och tunnlar. Vi var tillbaka 17.30 och då ingick det att bara i varma pooler, riktigt skönt efter en heldag! Somna gott på kvällen, helt utslagna.

Glaciär dax

Snygging

fina kängor

is tunnel.

Dag 13
Vi checka ut 10 och åkte mot pancakes rocks. Det var berg som såg ut som typ pannkakstårta. Mycker kort tagna och efter 20min promenad fortsatte vi färden uppåt mot Karamea som var ett ställe en fransman rekomendera i QT med fräcka grottor. Vi stanna lite ovanför Westport på en jätte mysig camping.

Dag 14
Åkte upp till Karamea promenera 1h innan vi kom till första grottan. Fräckt som bara den. Sedan kom vi till grotta två som var en tunnel på 100meter där det stog att de rekomendera hjälm och det var läskigt så jag var så feg så vi tog bara kort, Jesper hade nog velat gå vidare men han fick följa med mig. Riktigt kul i alla fall. Vi hade nu siktet på Abel tasman körde till klockan blev 6 sedan kom mörkret och då stanna vi för natten.

Grotta

Dag 15
När vi vakna imorse var dimman tung och det regna.. riktigt tråkigt då vi tänkt vandra och padla havskajak. Vi åkte till Abel tasman tog kort på de delade äpplet och sedan bestämde vi oss för att åka ungefär 1h till en promenad som gick 1h genom skogen till ett gigantiskt hål 176meter djupt, det 12 djupaste sådant hål i världen. Det var nice, synd att vädret var som det var då man inte kunde kolla på några utsikter. Nu befinner vi oss mellan Abel tasman och Nelson, vädret ska vara kasst imorgon med, så det blir nog Nelson. På måndag tar vi färjan över till nordön.

det delade äpplet :)

Som vanlgit har jag ju hur mycket mer som hellst att bjuda på, men jag kan tyvärr inte sitta och ladda upp allt!
Vi hörs om ca 1 vecka igen!
Tusen kramar!

Dagbok från den första veckan.

Nu så ska jag bjuda på lite mer bilder och berätta vad vi har gjort!

Vi landade i torsdags, Jesper mådde inte så bra efter flygresan, jetleg och ätit väldigt lite. Efter att fått i sig lite mat så var han på fötterna igen, sköönt! Vi hämta ut bilen, det låg riktigt nära flygplatsen och allt gick smidigt! Bilen var perfekt. Vi tog in på en camping med en gång, gjorde middag och typ somna! Var så trötta..

Dag 1 Fredag

Vi lämnade camping vid 12, och åkte in i Christchurch, hela stan var stängd pga jordbeväningen. Vi hade probelm att ta oss ur stan för vägarna va avstängda. Vi gick runt och kolla på alla förstörda hus sen tog vi oss till ett köpcentrum utanför stan och strosa lite. Sedan drog vi oss en bit norr ut innan vi stannade på en rastplats för natten. Vid 10 tiden kom det en gubbe och knacka på bilen. Då kunde vi inte stå där pga att vatten nivån kunde höjas hela vägen upp till parkeringen, men han var så trevlig och visa oss ett annat ställe vi kunde stå på! Så trevlig!

vår fina bil

Allt sönder :( Så hemskt!

Dag 2 Lördag

Vi vaknade upp av att det var så ljust, så kolla jag på klockan -12, shiiit va länge vi soviiit! Jetlget hade inte gått över. Hhaha. Vi körde på den så kallade inland scenic road som går ner mot Queenstown. Verkligen vacker. Vi stanna och fika på ett mysigt ställe. Sedan körde vi till en flod som var helt knall blå och där fanns en promenad till en utsikt på 1h där man såg mount Hutt. Vi gick den promenaden. Mycket mysigt. När vi kom ner letade vi upp en rast plats åt middag och somna gott!

Godmorgon underbara dag!

happpy

Blått och underbart!

Vackert

Dag 3 Söndag

Vi forsatte färden nerråt. Stanna i en liten stad handla och promenera sedan till en sjö Lake Tekapo. Mycket fiiint! Blåsigt och kallt bara vi fika och tog massa koort, som jag gjort hela tideen! Vi åkte sedan mot Mount Cook (NZ högsta berg). Men vi stanna på en camping nedanför och bestämde för att åka upp imorgon. Vi städa, diska och gjorde middag!

Lake Tekapo

mumms

Dag 4 Måndag

När vi vakna regnade det och det var så grått och dimmigt! Typiskt när vi skulle kolla på berg… Jag tog en dusch, riktigt kallt att ta av sig innan man kom in i duschen, burrrr! Sedan åt vi frukost och checka ut ur campingen. Vi åkte upp till Mount cook village, tyvärr såg man inte mycket utan vi gick inne på ”museet” och kolla lite sen åkte vi och kolla på NZ störrsta glaciär och en sjö! Riktigt fräckt! Vi hoppade sedan in i bilen och började köra mot QT, stanna en bit innan gjorde middag och soov!

på väg upp till Mt cook

Gläciären är bakom, men man ser den knappt! Sjön har bildats pga att glaciären smälter!

isblock som flyter runt!

Dag 5 Tisdag

Vi vaknade upp till strålande sol efter en mycket kall natt! Vi körde genom ”lindis pass” det var grymt fint, alper och kullar och får överallt! Efter många stopp på utsiktsplatser så stanna vi i en stad, handla, tanka och fika vid en mysig sjö. Sedan fortsatte vi. Vi stanna vid ett Bungyjump ställe och kolla när några hoppa! Blev sugen, fast avstod… Sean åkte vi in i QT, grymt mysigt stad. Det är som att vara i en alpby, LOVE IT! Vi gick i stan och kolla satte oss en stund på Mcdonalds sedan letade vi upp en parkering att stå på!

Dag 6 Onsdag

Vi gick upp vid 9 åt frukost sen gick till stan. Gick runt och kolla läget! Vi bokade att åka Speedboat klockan 16.00, wihoo! Vi åkte och checka in på en camping, då det var dags för dusch och fyläla vatten och ha ström! Vi gick ner till Speedboaten med tyvärr vad det för få bokade just våran tid så vi blev flyttade till imorgon bitti klockan 10, så det blir det snabb båt.. Nu är det dags för middag och sen får vi se vad vi hittar på!

Queenstown! Jag har så mycket mer fina bilder. Skulle kunna sitta här hela natten. Men tyvärr får det räcka här! :)

Imorgon efter speedboaten ska vi åka upp till ett ställe där de spela in stället isengard i sagan om ringen och gå en promenad i den National parken. Ska bli riktigt kul, hoppas vädret är med oss, blir så kallt annars!! Sedan är det dags att vända och åka uppåt med väst kusten, gå på gläciärer och massa annat trevligt!

Det är grymt häär, känns som man är med i sagan om ringen!
Hörs snart <3

Nya Zeeland

Hej där hemma!
Nu sitter vi på en mcdonalds i Queenstown, har inte så mycket batteri på datan så detta får bli ett kort inlägg! Detta land är FANTASTISKT, det vackraste jag sett. Det är alper och knall blåa sjöar överallt!! Vi va i Christchurch 1 dag, hela stan var stängd pga jordbävningen. Tror stan hade vart riktigt mysig såg så ut! Sedan åkte vi lite uppåt innan vi svängde in på the inland scenic road som har tatt ioss ner till Queenstown. Helt grymt fint, det går inte så snabbt när vi kör, stannar överallt. Blir inte många mil om dagen!

Här i Queenstown stannar vi några dagar, mycket mysig stad! Lite alpkänsla över byn och finns hur mycket aktiviteter som hellst att göra! Jag har redan tagit närmare 500 kort på 6 dagar. hahaha. Kan inte slutaa! Jag ska bjuda på kort imorgon och ett bättre inlägg! Ni får veta att vi lever här iallafall :) Tiden går fooort!

Det bjuds på meraa imorgon!