Från regnskog till Glaciärer till stränder!

Hallo där hemma!
Här rullar tiden på som bara den.. På måndag går färjan över till nordön efter då vart på sydön i 19 dagar. Det är fullspeckat schema hela tiden. Jag fortsätter dagboken här.

Dag 7
Klockan 10 var det dags för speedboat. Det var riktigt fräckt, tyvärr blåste det en del så vågorna var lite stora men det blev lugnt när vi kom in i ån. Vi åkte i 1 h båten behöver bara 5 cm djup så man åker väldigt nära land och för 360graders svängar. Kul! Efter det tod vi bilen och åkte till en plats där det spelat in Isengard i Sagan om ringen. Fräckt! Vi stannade kvar en natt till i Queenstown.

Isengard

Dag 8
Vi gick en sista promenad i QT sen åkte vi upp på en utsikt över stan och tog kort. Sedan åkte vi till Arrowtown, en jätte liten mysig stad där alla träden var i jätte fina höst färger, underbart! De hade också spelat in en scen till i Sagan om ringen här. Så massa av bilder. Vi tog oss till en mysg sjö där vi slog läger för natten.

Queenstown

Arrowtown ( Här spela de in scenen när frodo är på väg till vattnadel efter att blivit huggen )

Dag 9
Vaknade upp till en strålande sol.Nu gick bilen mot Wanaka, vi stanna och kolla till ännu en scen ur ringen. Riktigt kul faktiskt Väl framme i Wanaka tog vi fika vid vattnet, riktigt mysigt, som QT fast mindre, vi åkte och kolla runt bland alla berg och promenader. Vi började gå på en promenad upp på en topp, men klockan rann iväg så vi han inte hela vägen upp innan vi fick vända för att hinna checka in på en camping.

Godmorgon, sjöutsikt ;)

Fika i Wanaka

vår vandring upp på berget!

Dag 10
Efter vi checkat ut så köpte vi oss lite fika och begav oss ut på en 3h promenad upp till en topp ( Rocky mountain ). Det var jätte fräckt såg över hela Wanaka och alla underbara berg. Efter vår goa promenad åkte vi till Puzzleworld där det fanns ett illutionsrum och en jätte labyrint, jag blev som ett barn på nytt. Jag vann öve Jeppe i labyrinten wihooo… Började köra mot västkusten, stanna på rastplats i Mt aspring nationalpark.

Vandring nummer 2, underbar utsikt

goott

Dag 11
På vägen genom nationalparken stanna vi på 3 olika vattenfall, riktigt cool regnskog. Vid 17.00 var vi framme vid Franz josef glaciär. Vi bokade en hel dags tripp imorgon och tog sedan in på en camping och hade en lugn kväll.

ett av det tre vattenfallen

Dag 12
Klockan på 7 packa oh frukost sedan var det dags för guidad tur. Efter att man fått på sig alla kläder och fått all info så gick bussen upp på gläciären. Vi gick genom regnskog och upp mot glaciären i 45 min. Sedan var det dags att ta på sig isdubbar. Man gick i olika grupper vi valde den sista så man kunde stanna och ta mycket kort och ta det lugnt. Vi gick på isen i 6h, det var riktigt coolt. Man gick i sprickor och tunnlar. Vi var tillbaka 17.30 och då ingick det att bara i varma pooler, riktigt skönt efter en heldag! Somna gott på kvällen, helt utslagna.

Glaciär dax

Snygging

fina kängor

is tunnel.

Dag 13
Vi checka ut 10 och åkte mot pancakes rocks. Det var berg som såg ut som typ pannkakstårta. Mycker kort tagna och efter 20min promenad fortsatte vi färden uppåt mot Karamea som var ett ställe en fransman rekomendera i QT med fräcka grottor. Vi stanna lite ovanför Westport på en jätte mysig camping.

Dag 14
Åkte upp till Karamea promenera 1h innan vi kom till första grottan. Fräckt som bara den. Sedan kom vi till grotta två som var en tunnel på 100meter där det stog att de rekomendera hjälm och det var läskigt så jag var så feg så vi tog bara kort, Jesper hade nog velat gå vidare men han fick följa med mig. Riktigt kul i alla fall. Vi hade nu siktet på Abel tasman körde till klockan blev 6 sedan kom mörkret och då stanna vi för natten.

Grotta

Dag 15
När vi vakna imorse var dimman tung och det regna.. riktigt tråkigt då vi tänkt vandra och padla havskajak. Vi åkte till Abel tasman tog kort på de delade äpplet och sedan bestämde vi oss för att åka ungefär 1h till en promenad som gick 1h genom skogen till ett gigantiskt hål 176meter djupt, det 12 djupaste sådant hål i världen. Det var nice, synd att vädret var som det var då man inte kunde kolla på några utsikter. Nu befinner vi oss mellan Abel tasman och Nelson, vädret ska vara kasst imorgon med, så det blir nog Nelson. På måndag tar vi färjan över till nordön.

det delade äpplet :)

Som vanlgit har jag ju hur mycket mer som hellst att bjuda på, men jag kan tyvärr inte sitta och ladda upp allt!
Vi hörs om ca 1 vecka igen!